Als de morgen is gekomen,

Dan gaan we aan de slag met Mañana Mañana, met zo’n feestelijk accentje op de N. Vraag: hoe zet je dit festival op de kaart? Hoe vertel je eigenlijk het verhaal van Mañana Mañana op verschillende manieren? Welke tone of voice hanteer je en hoe sluit je aan bij je publiek met een toepasselijke huisstijl? En natuurlijk: hoe bedenk je invalshoeken voor verschillende doelgroepen? Vragen, nu de antwoorden. Doe vandaag lekker mee en beantwoord de vragen van… morgen.

Oefening: vind de toegevoegde waarde met associatief interviewen

Mañana Mañana is natuurlijk superrelaxed en dat is heel fijn. Maar wat zorgt er nu voor dat het festival zo relaxed is? Je kunt het rationeel benaderen. Maar dan krijg je allemaal van die voorspelbare oneliners met USP geneuzel. Andere benadering? Pas associatief interviewen toe en neem je lezer / publiek mee in het moment.

Hoe het werkt? Heel eenvoudig (not!). Vorm tweetallen. Bepaal wie er begint met vragen stellen en volg deze stappen:

  1. Stel gericht een vraag over Mañana Mañana, bijvoorbeeld: wat is jouw beste herinnering.
  2. Zorg ervoor dat je gesprekspartner ‘in het moment’ komt. Hoe? Wees directief: neem mij mee naar dat moment. 
  3. Dwing je gesprekspartner om te beschrijven wat hij of zij op dat bewuste moment ervaart in real time, alsof het nu plaatsvindt.
  4. Benut selectieve waarneming: wat zie je, wat hoor je, wat zeggen mensen, wat ruik je en wat denk je op dat moment?
  5. Houd de ander ‘in het moment’ totdat het verhaal / de herinnering is afgerond. 

Tijd om te oogsten
Wat levert het interview op? Je hebt een ervaring herbeleefd. De ervaring bevat meerdere aanknopingspunten om goede invalshoeken te bedenken. Benoem niet alleen de inhoudelijke gebeurtenissen, inventariseer ook welke emoties boven komen drijven tijdens het interview.

Concepting

Je publiek optimaal bereiken en zinvolle interactie aangaan betekent dat je strategisch en planmatig moet werken. Heel leuk, maar hoedoejeda? Investeer serieus tijd in concepting. En nee, een concept heeft in deze betekenis niets te maken met een mailtje dat je aan het tikken bent. 

Concepting komt voort uit de meest gangbare reclamestrategieën. Een overzicht:

  1. Sales response. Een unieke aanbieding aankondigen en de consument reageert. Dit is een zeer zinnige aanpak als de stimulus (aanbieding) relevant is voor de consument. Bijvoorbeeld: korting op hondenvoer voor prijsbewuste baasjes
  2. Persuasion. Brute force. Het is dé aanpak van wasmiddelfabrikanten en productmanagers uit het absorptiesegment. Laat honderd keer zien dat er rechts nog roos zit, maar links niet meer… Uiteindelijk geloven de mensen het en koopt men het produkt.
  3. Saliency – Het merk probeert met een aparte vormgeving of communicatieaanpak een plaats te verwerven in het brein van de consument en laat de rest op zijn beloop. Zo is Nike het merk geworden wat het nu is.
  4. Involvement – Alle strategieën die proberen een band op te bouwen tussen merk en ontvangers. Het bedrijf verkondigt openhartig haar problemen, doelen, successen en dromen. Op deze manier kweekt de organisatie een beetje vertrouwen en sympathie bij de consument. Denk in de context van Manana Manana: full (self)disclosure. Billen bloot dus.
  5. Likability – Met behulp van leuke, mooie of opvallende communicatie – waarmee het merk de consument een plezier doet – wordt het merk ook sympathieker gevonden. De need to please is strong in this one.
  6. Emotions – Reclame roept een bepaalde emotie op, die op het gebruikersmoment een rol speelt. Douwe Egberts koffie is bijvoorbeeld … koffie.
  7. Symbolism – Het merk wordt geladen met symbolen die in de doelgroep een belangrijke rol spelen.  Zo verwerft het merk een wit voetje bij een specifieke groep gebruikers, bijvoorbeeld een subcultuur waarin dergelijke symbolen een belangrijke rol spelen.
Document ‘Concepting’ (PDF)
Document ‘Appeals en approaches‘ (PDF)
Document ‘De approach (PDF)

Oefening: persuadere versus convincere

Mañana Mañana is de plek om er te wezen(-). Tenminste, dat vind jij. Maar wat is dat eigenlijk waard? Natuurlijk wil je jouw publiek overtuigen van de toegevoegde waarde van het festival. Maar ook hier is de wet van de afnemende meeropbrengst van toepassing. Overtuig te veel en mensen haken af.

Wat te doen? Exploreer twee variaties in overtuigen. Convincere en persuadere.

In beginsel betreft het hier exact hetzelfde. In de praktijk daarentegen is persuadere doorgaans toch net iets krachtiger. Ga maar na:

  • convincere = de ander overtuigen (overwinnen) met argumenten
  • persuadere = de ander overtuigen met inachtneming van de argumenten van de ander (eerst de argumenten opsommen vanuit inversie en dan inkoppen met het woord ‘daarom’)

Klinkt ingewikkeld en dat is het ook. Moraal van dit verhaal: overtuig de ander van iets alleen als je weet welke argumenten er zijn om jouw standpunt te weerleggen of ontkrachten. Doe je dit niet, dan ben je kansloos aan het communiceren. Vraag maar aan lavendelprins Baudet.

Analyseer onderstaande tekst.  Is hier sprake van convincere of persuadere? Hoe kun je convincere omzetten in persuadere?

  • Neem minimaal drie argumenten vanuit het perspectief van de beoogde doelgroep
  • Stapel de 3 argumenten vanuit de behoefte van de beoogde doelgroep
  • Herschrijf een passage van de tekst en verwerk daarin het katalysatorwoord ‘daarom’

Nu aan de slag, met onderstaande tekst bijvoorbeeld:

Mañana Mañana is het meest relaxte festival van Nederland! Dit feest strijkt sinds 2017 neer in en om het wonderschone Kasteel Vorden en wordt georganiseerd in samenwerking met de eigenaresse van Kasteel Vorden en Geldersch Landschap & Kasteelen. Mañana Mañana groeide in Hummelo in vier jaar uit tot een prachtig feest van stoere rockers, oude hippies, leuke meiden, gezinnen en goed volk uit de buurt. Die geweldige vibe wil Mañana Mañana vasthouden. Het prachtige Kasteel Vorden bleek daarvoor uitstekend geschikt. 

Mañana Mañana staat sinds 2013 bekend om het geweldige feest en de megarelaxte sfeer onder de bezoekers. Festivalfans verspreiden al kamperend en feestend een unieke festivalvibe over het festivalterrein aan het water en in het bos. Dansen, drinken, vuurtje stoken en zelf een visje vangen in de vijver om die daarna zelf op hete kolen te grillen. Of lekker jammen want zelf je gitaar meenemen – daar houden we van!

Een unieke festivallocatie met bos, water en veel groen is onlosmakelijk verbonden met Mañana Mañana. Daarom is Mañana Mañana zo verguld met de nieuwe locatie in de Gemeente Bronckhorst. Mañana Mañana telt zo’n acht verschillende podia waarop, bij elkaar opgeteld gedurende het festivalweekend, circa 120 optredens gegeven worden. De genres lopen uiteen van klassiek tot punkrock tot electropop tot blues tot… Zeg het maar!

Op Mañana Mañana ontdek je de krenten uit de pap van de (inter)nationale muziekscene, bijzonder theater, nieuwe en verrassende muziek van ‘upcoming’ bands en je geniet van heerlijk eten en drinken. Daarnaast zijn er verspreid over het festivalterrein nog tal van andere activiteiten te doen voor (oudere) jongeren en kids. In de afgelopen edities kwamen onder andere voorbij: de ‘Silent Skippy Disco’, het fossielenveld, het OERR Avonturentocht in samenwerking met Natuurmonumenten, yoga en een workshop bodypercussie. Iedere cultuurliefhebber die maling heeft aan enige vorm van hokjesgeest en graag op een mooie plek in de natuur vertoeft is op Mañana Mañana in de zevende hemel. Bekijk voor de volledige Mañana-ervaring ook de officiële ‘Mañana Mañana’ video van Boogie Beasts, onze muzikale vrienden en huisband!

Who framed the freaking framer?

Wil je hoofdpijn? Dan krijg je hoofdpijn. Eerst een vraag: wat is de grootste vijand als je Mañana Mañana op een positieve manier onder de aandacht wilt krijgen? Juist. Frames. Frames zijn overal en nergens. Juist op het moment dat je ze niet ziet, dan spelen ze je parten. Nu de vraag: wat doe je eraan. En dat is waar de hoofdpijn begint.

Frames moet je stapsgewijs:

  1. identificeren
  2. analyseren
  3. inverteren (kantelen)
  4. injecteren
  5. optimaliseren

Mooi. Weet je nog niets. Volg liever het framing en reframing stappenplan – de frameformule (PDF) – om Manana Manana succesvol aan de man of vrouw te brengen. Paracetamol niet meegeleverd.

Het is de toon die de muziek… kraakt

Schrijfstijl, betrekkingsniveau, showstoppers kantelen, woordsubstitutie toepassen… het zal allemaal wel. Dat beheers je tot in de finesses, toch? Maar wat betekent dit alles voor de juiste schrijfstijl? 

Je kunt gewoon een stappenplan volgen. Dit stappenplan (PDF) bijvoorbeeld. Niets mis mee. Maar of het ook toereikend is… oordeel zelf. Wat je ook kunt doen is de schrijfstijl voor Manana Manana organisch laten ontstaan. Hoe, dat legt Toine uit. Is gewoon een kwestie van doen en vooral niet te lang nadenken. Gezond verstand FTW.

De drie pijlers van succesvolle (sociale) interactie

Je wilt contact met mensen in de context van Mañana Mañana. Akkoord. Maar wat jij wilt is niet relevant voor ‘de mense’. Gaat erom wat zij willen en nodig hebben, pull, weet je nog? Nu kun je wel eindeloos met dialoogstijl het publiek adresseren, maar daar prikken ‘de mense’ ook doorheen.

Wat te doen? Zet de drie pijlers voor zinvolle sociale interactie in.

  1. Stel relevante vragen – Let op: relevant voor jouw publiek, niet voor jezelf. Dus niet: heb je ook zo’n zin in Manana Manana? (brrr….) Dus wel: Welke act staat bovenaan jouw verlanglijst en waarom?
  2. Maak tijd vloeibaar – Of je schrijft in de toekomende tijd of je schrijft in het heden. Een enkele keer schrijf je in het verleden. Prima. Maar wat als je met drie verschillende tijden jouw inhoud… tijdloos maakt? Blik vooruit naar de toekomst, borduur voort op het verleden met verwijzingen en schrijf in de tegenwoordige tijd (real time). Maak tijd vloeibaar.
  3. Zet anderen op een voetstuk – Natuurlijk, jij bent een grote held omdat je bij de MM-club hoort. Maar daar heeft de gemiddelde ontvanger geen boodschap aan. Of je nu bij MM werkt of M&M’s verkoopt bij de buurtsuper… boeit niet. Zet liever de ander op een voetstuk en maak jezelf gezond klein. Neem het aan van deze prutser die zichzelf copywriter noemt. Het brein verzet zich. Klein wordt groot en andersom. Geef andere mensen een podium en zij zetten vervolgens jou ook weer op een podium. Standaard wederkerigheid en storytelling. Niets mis mee, toch?

Oefening

We gaan stapsgewijs de 3 pijlers toepassen op de voorbereidingsopdrachten (PDF) die je eerder hebt ingestuurd.

Afronden

Hoor je Hazes al? Het is tijd, de hoogste tijd. Dank (wederom!) voor jouw inzet tijdens de training. Meer informatie? Download je suf. Hieronder een zwik oude én nieuwe hand-outs. Vragen? Ongetwijfeld. Stuur een mail naar toine@txtra.nl Wellicht krijg je antwoord. Of bel. Of fax.