Hallo socialmediabasisvaardighedencursist,

Het is tijd. Tijd voor social media. Ongetwijfeld heb je vragen. En antwoorden. Wees gerust, die komen zeker aan bod. Maar nu, nu gaat het om de wijze waarop je social media inzet. Elimineer de ruis. Succes, wel dat je het niet nodig hebt.

Social media en het verloren zendermonopolie


Newsflash, je bent op social media alleen populair als anderen jou dat gunnen. Daar kun je duizenden posts tegenover zetten, maar over het algemeen geldt: hoe meer je zendt vanuit jezelf, hoe minder interactie volgt met het anderen. 

Ingewikkeld? Zeker. We kennen allemaal een organisatie als het Rode Kruis. Deze club heeft uiteenlopende doelen en is actief op social media.

Analyseer hieronder de twitter timeline van deze organisatie. Wat valt je op? Doorloop onderstaande drie stappen. Noteer je bevindingen.

  1. Benoem push en pull passages, wanneer duwt de afzender en wanneer laat de afzender het initiatief over aan de ander om informatie naar zich toe te trekken?
  2. let op de rol van de zender en de rol van de ontvanger en benoem in hoeverre de ontvanger 1. aangesproken wordt en 2. een rol speelt
  3. hoe benut deze organisatie de ISA-ladder in haar social media berichten? (wanneer informeert de afzender, wanneer stimuleert de afzender en wanneer activeert de afzender?)

Bestudeer nu onderstaande post van CoolBlue. Wat valt je op?

De grote Kwistnietdatditeenkwisisquiz

Net op het moment dat je denkt ‘het komt niet meer’, dan is het ineens tijd. Tijd voor de quiz. Vanwege het gefriemel op het scherm met in- en uitzoomen vind je de quiz in onderstaand PDF-document. 

Hier is het PDF-bestand met de 84 vragen.


Social media, het is ingewikkelde materie. Hoe nu verder?

De drie pijlers van social media bieden uitkomst:

  1. Stel relevante vragen

  2. Tijd wordt vloeibaar

  3. Bied anderen een podium

Meer weten? Download de hand-out socialmediastorytelling.pdf. Schrijven voor social media? Download de hand-out Schrijven voor social media – tien tips.pdf

1. Stel relevante vragen

Voorkom ruis en mobiliseer mensen vanuit vragen die voor hen relevant zijn. Zowel in journalistiek opzicht als vanuit intrinsieke motivatie van mensen om de meerwaarde van social media te benutten (of: bewust te negeren). Wat dit concreet betekent: bedenk altijd wat mensen willen weten, denken en doen met het aanbod van EenVandaag.

Faciliteer gericht interactie tussen volgers en niet-volgers. Onderwerpen gaan pas viraal als er wederzijds gewin is tussen de mensen die actief en passief social media gebruiken.

Relevante vragen zijn de sleutel. Zoals The Counted die de relevante vraag stelt: hoeveel mensen komen om door politiegeweld? Hierbij mobiliseer je het publiek met een – meer dan – relevante vraag.

Zo kun je ook de relevante vraag stellen: als je morgen 10 miljoen euro wint in de loterij, zeg je dan je baan op? En wat ga je dan doen? Achter de geraniums of…? Laat het weten #dtv

2. Tijd wordt vloeibaar

Internet vergeet niet. Internet is niet meer gebonden aan tijd. Reportages van nu zijn over drie jaar opeens weer actueel. Berichtgeving van vandaag is de basis voor nieuwe invalshoeken van morgen gebaseerd op relevante vervolgvragen. De tijd dat een journalist eenmalig een item maakt en vervolgens doorgaat naar het volgende en niet meer achterom kijkt… Die tijd ligt achter ons.

Bij de MH17-ramp was realtime berichtgeving het begin en pakten burgerjournalisten het onderzoek op via social media. De onderzoeksresultaten zijn vandaag nog relevant. Hoe zit het bijvoorbeeld met het wel of niet beschikbaar zijn van radarbeelden?

Bij een reportage over graatmagere modellen en nieuwe wetgeving in Frankrijk kan het onderwerp een nieuwe dimensie krijgen als je via social media bijhoudt welke eisen verschillende mode glossy’s door de jaren hanteren.

Kijk ook welke congressen er aan zitten te komen rondom thema’s als: anorexia / schoonheidsideaal / eetproblematiek en psychische klachten / sociale druk / etc.

Houd er een strakke social media agenda op na en plan vooruit. Bijvoorbeeld een sporter volgen in de aanloop naar de Olympische Spelen. Een social media dagboek is ook nog over 8 jaar relevant als er wederom Spelen zijn.

  • Tijd wordt tijdlozer: mensen volgen je nu, morgen en… gisteren
  • Tijd wordt actueler: mensen willen alles in hyper-realtime weten
  • Tijd wordt rekbaarder: 1 seconde op alle sociale media levert 13 miljoen keer(!) zoveel data op als jij in je eentje je hele leven zult produceren en ja, jij hebt op elk gewenst moment de beschikking over alle(!) verschenen tijdloze, uitgerekte data.

3. Bied anderen een podium

Akkoord. Via de krant heb je een podium en dat podium is voor een groot deel gerelateerd aan het bereik via de bestaande mediakanalen. Krant of website? Bij social media maakt het voor de nieuwsconsument niet uit waar hij of zij informatie vandaan haalt en met wie hij of zij over relevante content communiceert.

Bij social media ligt de macht bij de gebruiker
Van toonaangevende onderzoekers zoals Robert Cialdini weten we dat mensen nog steeds gevoelig zijn voor collectiviteit (groepsprocessen en groepsdruk) en dat mensen volledig openstaan voor het gedachtegoed van zogenaamde thought leaders.

Thought leaders zijn vooraanstaande twitteraars, bloggers, vloggers, etc. die beter dan gemiddeld geïnformeerd zijn, een groot bereik hebben en in staat zijn om via social media verbindingen te leggen tussen collectieven en individuele gebruikers.

De derde pijler draait het zender – ontvanger model volledig om
Zet mensen en organisaties op een podium en indirect zet je daarmee jezelf ook op een podium. Verwijs naar waardevolle posts van een gewaardeerd deskundige of een collega op twitter, Instagram of facebook  en de collega zal verwijzen naar een artikel op jouw website of naar jouw twitterfeed / facebook timeline.

Doug Stevenson is verhalenverteller. In dit YouTube-filmpje vertelt hij over zijn zieke hond. Iets met een bittere pil. In het filmpje onderscheidt Stevenson verschillende storytelling-elementen:

  • Held – de hoofdrolspeler die een doel nastreeft
  • Helper – de held kan het niet alleen en heeft helpers nodig.
  • Dader – een klassieke boosdoener of, zoals George Bush jr. het ooit noemde, een kwaadwillende.
  • Slachtoffer – er is altijd iemand die de dupe wordt van iets.
  • Doel (van de held) – het overkoepelende streven van de belanghebbenden. Vaak is er sprake van een worsteling om het doel te bereiken.
  • Obstakel voor de held en helpers – dit zijn de hoofdbestandsdelen van de struggle, de worsteling die mensen moeten ondergaan om het doel te bereiken.

Wat je met bovenstaande kunt?

Social media storytelling. Dat is eenvoudiger dan het lijkt: herken de verhaalelementen en zorg ervoor dat je op social media weet welke rol jij speelt in de verhalen van anderen. Maak ook zelf verhalen die deelbaar zijn zodat mensen jou gaan volgen. Maak de verhalen extra interessant met mobiliteit in rolverdeling. Wissel bijvoorbeeld eens de slachtofferrol en de daderrol om. Of maak van een ander de held en zet jezelf in de helperrol. Instant sympathie.

Oefening: Online ver-storifi-seer een tekst

Social media zijn, hoe vreemd het ook klinkt, vaak statisch. Negen van de tien keer ben jij als  zender gebaat bij de communicatie en ‘mogen’ andere socialmediagebruikers vrijwillig aansluiten bij jouw escapades op social media. Dat is allesbehalve sympathiek. Vraag: hoe zorg je ervoor dat andere mensen zich uit vrije wil aan jouw socialmediakanalen binden? Antwoord: benut socialmediastorytelling.

Opdracht: bekijk hiernaast het filmpje van Doug Stevenson. Doug wie?

 

 

Doorloop de volgende 5 stappen:

  1. Kies een onderwerp waar je aandacht aan wilt (moet?) besteden op social media. Mag over alles gaan. Beroepsmatig of vanuit persoonlijke interesse, maakt niet uit.
  2. Download het storytelling invulformulier
  3. Vul het formulier in
  4. Bedenk 3 suggesties om storytelling toe te passen op jouw onderwerp. Voorwaarde is dat er mobiliteit optreedt tussen de rollen. De websitebezoeker en/of socialmediagebruiker is bij voorkeur de held of helper. Dader mag ook, maar is wat risicovoller.
  5. Werk 1 suggestie uit in meerder posts / tweets en zie hoe je volslagen vreemden bindt aan jouw social media. Wat een avontuur…